Allergiát okozhatnak a túl színes élelmiszerek?

Allergiát okozhatnak a túl színes élelmiszerek?

Dr. Hidvégi Edit PhD Módosítva: 2023.11.13 16:12

Rendszeres fogyasztásuk kapcsán különféle tünetek jelentkezhetnek. Ezekről kérdeztük dr. Hidvégi Edit gasztroenterológust, a Budai Allergiaközpont főorvosát.

Természetes vagy mesterséges – mindkettő allergizálhat

A készen vásárolható ételek színét nemcsak mesterséges, hanem természetes anyagok is biztosíthatják. A sárga, narancssárga színt például a karotinoidok, amiket például sárgarépából, sütőtökből és narancsból tudnak kinyerni. A flavonoidok segítségével a sárgától a vörösön át a barnáig is színezhetünk, de a növények zöld színanyagai is használhatók az ételek festésére. A mesterséges színezékek a természetben nem fordulnak elő, előállításuk szintetikus úton történik. Fontos tudni, hogy attól függetlenül, hogy az adott élelmiszer melyik színezéket tartalmazza, mindkettő okozhat allergiás tüneteket. A természetes épp úgy, mint a mesterséges.

Online Bejelentkezés

Dr. Hidvégi Edit PhD

Széll Kálmán tér - 1015 Budapest, Ostrom utca 16

Ránézésre is sejteni lehet, ha egy termék túl sok színezéket tartalmaz

Anélkül, hogy az összetevők címkéjét kezdenénk el bogarászni, már sejteni lehet, ha egy adott élelmiszerben sok színezék található. „Főként édesipari termékekben, alacsonyabb árfekvésű üdítőitaloknál gyakori, hogy vadítóan éles színük van, ott már gyanakodni kell, hogy vélhetően plusz színezéket is tartalmaz.”

Milyen tünetek utalnak allergiára?

Ha valakinél bizonyos ételek fogyasztását követően rendszeresen csalánkiütés, bőrviszketés, torokkaparás, orrviszketés, tüsszögés jelentkezik, akkor mindenképpen ki kell deríteni, hogy mi az, ami ezeket a tüneteket okozza. Ezt vizsgálatokkal pontosan meg lehet határozni, a későbbiekben pedig a számunkra problémát okozó E-számot tartalmazó élelmiszerek fogyasztását kell elkerülni annak érdekében, hogy ne jelentkezzenek allergiás tüneteink. „Az étel adalékanyagokat az E-számok jelzik. Az E 100-181 közötti számok jelzik az étel színezékeket. Ha tudjuk, hogy pontosan melyikre vagyunk allergiásak, akkor figyelni kell az összetevők listáját és csak olyan terméket szabad megvásárolni, ami az adott E-számú összetevőt nem tartalmazza. Diétahiba esetén a kezelőorvos által javasolt antihisztaminnal lehet enyhíteni a fellépő allergiás tüneteket.”Allergiát okozhatnak a túl színes élelmiszerek?

Mire kell még figyelni?

- Gyógyszerek, vitamin kapszulák is tartalmazhatnak színezékeket. Igaz, hogy ezek természetes összetevők, de ahogyan már említettük, ezek is okozhatnak allergiás tüneteket.
- Bizonyos fűszerek, egy egyszerű fahéj vagy vanília ízesítés is tüneteket okozhat az arra érzékenyeknél. - Kínai éttermekben a tartrazin nevű sárga színezékanyag, illetve a szójaszószban egyrészt a szója, másrészt az egyéb színezékanyagok az ún. kínai ételallergia szindrómát okozhatnak, ami elég súlyos, asztmás tünetekkel is járhat.
- Kozmetikumok összetevői, illatanyagok is okozhatnak allergiát, ilyen esetben speciális, allergénmentes kozmetikumokat kell használni.
- Ha valaki másra is allergiás, például valamilyen pollenre, akkor az adott növény virágzásának időszakában a magas pollenterhelés hatására fokozottabb allergiás reakció jelentkezik, és minden másra – így az ételszínezékekre is – fokozottabban reagálhat ilyenkor.

Téma szakértője

  • Dr. Hidvégi Edit PhD

  • Szakterületek:
    • gyermekgyógyász, gyermek- és felnőtt tüdőgyógyász, gasztroenterológus, pulmonológus
  • Specialitások:
    • gyermek és felnőttkorban asztma

    • COPD, köhögés

    • reflux

    • étel-allergia

    • laktózintolerancia (tejcukor-érzékenység)

    • felnőtt- és gyermekellátás

    Vélemények dr. Hidvégi Edit PhD-ről>>>

     

    Rendelés típusa:

    • személyes (rendelői) vizit és telefonos távkonzultáció

    • magyar, angol és német nyelvű ellátás / consultation in English and German available

    Rendelési információ:

    • Csütörtök:  csak távkonzultáció

    • Péntek: személyes vizit az Ostrom utcai rendelőben (a Széll Kálmán térnél)

Orvos válaszol

Tisztelt Doktornő/Doktor úr!

Az lenne a kérdésem, hogy 71 mikrogramm /dl tejérzékenység eredménnyel lehet-e adó jóváírást igényelni. Ez a vérvétel szerint "magas" kategória.

Köszönöm előre is a válaszát

Dr. Hidvégi Edit PhD
Dr. Hidvégi Edit PhD gasztroenterológus
Kedves Erdeiné!

Adójóváírást tejfehérje érzékenységre nem lehet igénybe venni, csak laktóz érzékenységre. Annak más jellegű a kivizsgálási menete.

Üdvözlettel: Dr. Hidvégi Edit

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Körültekintő, alapos

A reflux egy olyan ritka fajtájában szenvedtem hosszú ideig, ami kínzó légúti tünetekkel jár, és a tüdőmben is szövődményt okozott. Hidvégi Edit doktornő volt az első orvos, aki egyrészt komolyan vette a problémámat, másrészt egységben látta és tudta kezelni ezt a két állapotot. Alapos és mély szakmai tudásának, körültekintésének, a gondosan megválasztott terápiáknak és nem utolsósorban szeretetteljes biztatásának köszönhetően már három hónapja gyógyszerek nélkül is teljesen jól vagyok. Külön kiemelendő, hogy a személyes találkozások mellett a doktornő számos alkalommal adott lehetőséget e-mailes konzultációra. Kérdéseimre adott világos magyarázatai és pontos instrukciói szintén nagymértékben hozzájárultak a gyógyulásomhoz.”

További vélemények

Hírek

A szúnyogcsípés is okozhat súlyos bőrtüneteket – ez a teendő vele

A szúnyogcsípés is okozhat súlyos bőrtüneteket – ez a teendő vele

A szúnyogcsípések többnyire nem igényelnek különösebb kezelést. Előfordulhat azonban, hogy akár tenyérnyi nagyságú duzzanattal, fájdalommal járó elváltozásokat is okozhatnak a kellemetlen kis vérszívók. A Skeeter-szindróma a heves tünetek ellenére nem életveszélyes állapot – nyugtat meg mindenkit dr. Moric Krisztina, az Allergiaközpont allergológusa, klinikai immunológusa.

További részletek
Méh-és darázscsípés? Az ijesztő tünetek nem mindig jelentenek allergiát!

Méh-és darázscsípés? Az ijesztő tünetek nem mindig jelentenek allergiát!

A méh- illetve darázsfélék csípése egyaránt fájdalmas, azonban a csípés helyén kialakuló bőrtünetek legtöbbször teljesen ártalmatlanok – mondja. dr. Mezei Györgyi, az Allergiaközpont allergológus és klinikai immunológus orvosa, akit arról kérdeztünk, milyen tünetek utalhatnak a csípések kiváltotta allergiás reakcióra.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

SPECIALIZÁLT KÖZPONTOK