Fényérzékenység

Létrehozva: 2017.11.17 21:48 | Módosítva: 2017.12.11 11:23
A hétköznapi nyelven napallergia megbetegedés alapvetően kétféle betegségcsoportot jelent: a fényérzékenység és a foto-allergia (fény-allergia) tartoznak ide.

Fényérzékenység

Számos ember bőrén napfény hatására apró viszkető kiütések, vörös foltok, csalánkiütések jelenhetnek meg. Ezt a jelenséget nevezzük fényérzékenységnek, melynek pontos mechanizmusa egyelőre nem ismert. A kiütések megjelenését nemcsak az erős nyári napsugárzás okozhatja, hanem már a téli, kora tavaszi napsütés is tüneteket okozhat. A különösen érzékeny egyének esetében a zárt térben használt világítótestek (villanykörte) is panaszt okozhat.

Kapcsolódó cikkünk

Ezekkel a gyógyszerekkel kerülje a napot!

Ha napos időben hosszabb időt tölt a szabadban és kiütések, csalánkiütés vagy ekcémás tünetek jelentkeznek a bőrén, akkor érdemes a szedett gyógyszerek, használt krémek betegtájékoztatóit is elolvasni. Bizonyos fényérzékenységet okozó készítmények miatt is jelentkezhetnek panaszok. Dr. Brezán Edina, a Budai Allergiaközpont bőrgyógyász, kozmetológus orvosa elmondta, hogy mit tegyünk ilyen esetben.

A tünetek megelőzéshez fontos a napfénytől való védelem, illetve tavasszal, nyár elején a bőr fokozatos hozzászoktatása a napfényhez. Érzékeny bőrű betegeknek magas faktorszámú fényvédők, egyes esetekben megfelelő védőruházat viselése is javasolt.

Foto-allergia (fény-allergia):

A foto-allergiás reakció hátterében valódi allergia áll. A foto-allergiát kiválthatják belsőleg alkalmazott gyógyszerek, testápolókban, krémekben lévő tartósító- és illatanyagok, vagy a bőrünkkel érintkező növények is. Ebben az esetben az allergiás reakciót okozó anyag a bőrben lévő valamely fehérjéhez kötődik, majd UV-fény hatására a szerkezete megváltozik - allergén komplex jön létre- ami immunválaszt vált ki a bőrben.

A tünetek nemcsak a fénnyel való érintkezés helyén jelennek meg, hanem napfénynek ki nem tett bőrfelületeken is: a napégéshez hasonló bőrelváltozások, bőrpír, hólyagok, csalánkiütés, ekcémaszerű bőrtünetek viszketéssel, duzzanattal, nedvedzéssel és hámlással jelentkezhetnek.


Jellemzően foto-allergiát (foto-szenzitilizáló) okozó gyógyszerek:

• számos antibiotikum (pl.: ciprofloxacin, trimetoprim, gentamicin)
• számos vérnyomáscsökkentő (pl.: furosemid, captopril, enalapril, nifedipin)
• számos fájdalom- és gyulladáscsökkentő (pl.: ibuprofen, ketoprofen)
• daganat ellenes szerek (pl.: fluorouracil)
• gomba ellenes szerek (pl.: fulvicin)

Egyéb foto-szenzitizáló anyagok:

• édesítő szerek (ciklamátok)
• halogenizált dezodorok
• illatanyagok (pl.: citromolaj, levendula olaj)
• tetováló anyagok (kadmium szulfát)

A fényérzékenység és a foto-allergia vizsgálatának ezért a legfontosabb lépése a gondos szakorvosi konzultáció, a lehetséges kiváltó anyagok feltérképezése, megtalálása.

Budai AllergiaKözpont

Online bejelentkezés az Allergiaközpont rendeléseire

 

Téma szakértői

Dr. Vincze Ildikó

Dr. Vincze Ildikó

bőrgyógyász, kozmetológus
Dr. Garaczi Edina PhD

Dr. Garaczi Edina PhD

bőrgyógyász, allergológus és klinikai immunológus

Hírek

Allergia vagy delta variáns?

Allergia vagy delta variáns?

Az elmúlt napokban újra emelkedni kezdett a koronavírus fertőzöttek száma hazánkban. A megbetegedéseket döntően a delta variáns okozza, ezzel kapcsolatban pedig sokszor hallhatjuk, hogy az allergiához hasonló tüneteket okoz. Dr. Moric Krisztina fül-orr-gégész, allergológust, a Budai Allergiaközpont főorvosát arra kértük, foglalja össze a két betegség közötti hasonlóságokat és különbségeket.

További részletek
Felszívódási zavar: ilyen tünetek utalnak rá

Felszívódási zavar: ilyen tünetek utalnak rá

A táplálkozás során bevitt ételeket először megemésztjük, majd - röviden összefoglalva - a tápanyagok, vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek a tápcsatornából felszívódnak. A felszívódási zavar során ez a folyamat valamilyen okból nem megy végbe tökéletesen, ezt pedig különböző tünetek jelzik. Dr. Németh Alíz gasztroenterológus, hepatológus, a Budai Allergiaközpont orvosa elmondta, hogy milyen panaszok kapcsán javasolt orvoshoz fordulni.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica Egészséghálózat