Gyógyszerallergia

Gyógyszerallergia

Létrehozva: 2017.11.17 21:48 | Módosítva: 2020.10.27 12:24

Számos gyógyszer okozhat mellékhatásokat, és ezek között allergiás reakciót is. Amikor a gyógyszer első alkalommal kerül a szervezetbe, a test idegenként ismeri fel azt, és speciális ellenanyagokat termel ellene, illetve limfocitákkal védekezik.

Kapcsolódó cikkünk

Elérhető a gyógyszerallergia kivizsgálás!

Márciustól a fővárosban is elérhetővé vált a gyógyszerallergia laboratóriumi vizsgálata. A Synlab Hungary Kft. és az Allergiaközpont több hónapos közös fejlesztésével olyan szolgáltatás került bevezetésre, amely segíti az életveszélyes tüneteket is okozó gyógyszerallergia diagnosztizálását.

Gyógyszerallergia vizsgálata az AllergiaKözpontban >>

Mik a gyógyszerallergia tünetei?

A gyógyszerallergia tünetei az enyhe panaszoktól az életveszélyes tünetegyüttesig terjedhetnek. A gyógyszerek nem allergiás betegeknél is okozhatnak problémát, pl. gyomorbántalmat. Azonban az allergiás reakciónál a hisztamin felszabadulása olyan tüneteket eredményez, mint csalánkiütés, bőrvörösség, test- és szemviszketés, zavartság, ajak- és torokduzzanat. Komolyabb válaszreakció a légzési nehezítettség, cianotikus bőr, szédülés, ájulás, idegesség, konfúzió, gyors szívverés, hányinger, hányás, hasmenés, egyéb hasi tünetek.

Melyik gyógyszerek esetében leggyakoribb a gyógyszerallergia?

A legismertebb allergiát okozó gyógyszer a penicillin, amihez hasonló antibiotikumok szintén allergiás megbetegedést eredményezhetnek. Egyéb, gyakori allergiát okozó gyógyszerek: barbiturátok, antikonvulziv szerek, insulin, jód.

Hogyan diagnosztizálható a gyógyszerallergia?

A diagnózis alapja a részletes orvosi anamnézis, azaz a kórelőzmény pontos felderítése. Ha felmerül valamely gyógyszer allergén gyanúja, úgy azt a mai elfogadott irányelvek szerint limfocita-transzformációs teszttel lehet ellenőrizni.

Mi az a limfocita-transzformációs teszt?

A gyógyszerallergia legmodernebb diagnosztikus lehetősége az un. limfocita-transzformációs teszt. A vizsgálatra mindenképpen magával kell hoznia a vizsgálni kívánt gyógyszert. Fontos kiemelni, hogy a vizsgálat nem hatóanyag, hanem gyógyszer alapú. Ez azt jelenti, hogy például az Algoflex esetében nem annak ibuprofen tartalmára vizsgáljuk a vérmintát, hanem konkrétan a gyógyszerre - hiszen előfordulhat, hogy nem a hatóanyag, hanem a gyógyszer valamely más összetevője felelős az allergiás reakcióért.

Manapság a régen használt epicután próbát gyógyszer-allergia tesztelésre nem alkalmazzuk, köszönhetően annak bár nem gyakori, annál súlyosabb mellékhatásainak. A gyógyszer-allergia fehérvérsejtekhez - limfocitákhoz - köthető allergia. Itt a tünetek kialakulása során a fő szerep nem az ellenanyagoknak, hanem ezen ferhérvérsejt féleségeknek jut. Ők támadnak, ők aktivizálódnak, és ők őrzik meg az emlékezetüket, hogy mely gyógyszer ellen "kell" fellépni. Ha a kérdéses gyógyszerrel - akár mesterséges körülmények között is - találkoznak, aktiválódnak. Ezt az aktiválódást tudjuk a limfocita-transzformációs teszttel mérni és kimutatni.

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt

A gyógyszerallergia kezelése

A gyógyszerallergia kezelésének fő eszköze a tünetek csökkentése. Ezt megtehetjük antihisztaminnal, szteroiddal, adrenalinnal, és egyéb gyógyszerekkel. A legfontosabb az allergiát kiváltó gyógyszerek elkerülése. Megoldást jelenthet még a deszenzitizáció.

Mire kell ügyelni?

Ha Önnek gyógyszerallergiája van, arra kezelőorvosa figyelmét minden esetben fel kell hívnia. Ha teheti, hordjon magával egy kártyát, amin feltünteti, milyen gyógyszerekre allergiás. Ez vészhelyzetben megmentheti az életét.


Téma szakértői

Dr. Garaczi Edina PhD

Dr. Garaczi Edina PhD

bőrgyógyász, allergológus és klinikai immunológus
Dr. Brezán Edina

Dr. Brezán Edina

Bőrgyógyász és kozmetológus szakorvos
Dr. Szántó Hajnalka

Dr. Szántó Hajnalka

bőrgyógyász, allergológus és klinikai immunológus

Hírek

Hasfájás az óvodában, iskolában – reflux is okozhatja!

Hasfájás az óvodában, iskolában – reflux is okozhatja!

Az új közösségbe való beilleszkedés, a szülőtől való elválás is okozhatja, ha a gyerekeknek az évkezdés idején gyakrabban fáj a hasa. Dr. Balogh Ádám gyermekgyógyász, allergia specialista, a Budai Allergiaközpont orvosa elmondta, hogy a reflux is okozhat ilyen tüneteket, már bölcsődések, óvodások és iskolások körében is.

További részletek
Gyerekek a közösségben: allergia vagy nátha miatt beteg?

Gyerekek a közösségben: allergia vagy nátha miatt beteg?

A gyerekközösségekben a különböző légúti fertőzések gyorsan terjednek. Gyakori, hogy akár már néhány nappal az óvoda vagy iskolakezdést követően otthon kell maradniuk náthás tünetekkel, amit aztán hamarosan egy másik megbetegedés követ. Dr. Somogyi Éva gyermektüdőgyógyász, a Budai Allergiaközpont orvosa arra figyelmeztet, hogy hetek óta tartó náthás tünetek esetén felmerül az allergia gyanúja is.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!