Orrfolyást és orrdugulást hisztamin intolerancia is okozhat

Orrfolyást és orrdugulást hisztamin intolerancia is okozhat

Dr. Balogh Katalin Létrehozva: 2016.01.14 Módosítva: 2018.11.14

A téli időszakban gyakori náthás panaszok mellett bizonyos ételek is okozhatják, ha állandóan orrfolyástól, orrdugulástól szenvedünk. Ilyen esetben a magas hisztamin tartalmú ételek kerülésével, és a hiányzó enzim pótlásával szüntethetők meg a tünetek.

Légúti tüneteket okozó ételek

hisztamin intolerancia-nátha-orrfolyás-orrdugulásBizonyos ételek hisztamin tartalma magas, más ételek pedig a szervezet hisztamin termelését fokozzák. Az eredmény mindkét esetben az, hogy a hisztamin intoleranciás beteg, ha ezeket az ételeket elfogyasztja, kellemetlen tünetek megjelenését fogja tapasztalni. Hasfájás, hasmenés, fejfájás, hányás a leggyakoribb panasz – sorolja dr. Balogh Katalin allergológus, a Budai Allergiaközpont főorvosa. „ A visszatérő tünetektől szenvedő betegek idővel összefüggésbe hozzák a gyomor-és bélrendszeri panaszokat valamilyen étel elfogyasztásával, megfigyelik melyik fogás után jelentkeztek a tüneteik, így előbb-utóbb sikerül a tettest beazonosítani. Az viszont sokkal kevésbé nyilvánvaló, hogy bizonyos élelmiszerek légúti tüneteket is okozhatnak, pedig a krónikus orrfolyás és orrdugulás hátterében is megbújhat hisztamin intolerancia, ami ritkán, de asztmás rohamot is kiválthat.”

Paradicsomtól, sajttól és vörösbortól orrdugulás?

A hisztamin az élő szervezetben jelen lévő természetes anyag, mely részben a szervezetben termelődik, illetve bizonyos élelmiszerek is tartalmazzák eltérő mennyiségben, így az étkezések során is emelkedhet szervezetünkben a hisztamin szint mértéke. Mindez problémát akkor jelent, ha a diamino-oxidáz (DAO) enzim csökkent, vagy hiányzó működése miatt a hisztamin lebontása nem történik meg megfelelően. Ezt a jelenséget hisztamin intoleranciának nevezzük. A hisztamin mértékét növeli az alábbi ételek fogyasztása: halak, pácolt húsok, alkohol (különösen a vörösbor), sajtok, savanyú káposzta, padlizsán, ketchup, citrusfélék, papaya, eper, ananász, dió, mogyoró, paradicsom, spenót és csokoládé.

Az antibiotikumok is felerősíthetik a hisztamin intoleranciás tüneteket

Dr. Balogh Katalin elmondta, hogy az elhúzódó orrfolyással, orrdugulással orvoshoz forduló betegeknél a hisztamin intolerancia által okozott tünetek gyakran keverednek a téli időszakban egyébként is gyakori meghűléses, légúti fertőzések által okozott panaszokkal. „Ha a beteg meglévő hisztamin intoleranciás tünetei –orrfolyás, orrdugulás- mellé légúti fertőzés is társul, a panaszok függvényében a kezelőorvos antibiotikumot írhat fel a betegség kezelésére. A helyzet ilyenkor gyakran tovább súlyosbodhat, bizonyos gyógyszerek ugyanis hisztamin felszabadítók, vagy gátolják a DAO enzim működését, így a tünetek tovább fokozódhatnak. A cefuroxim, cefotiam, izoniazid, pentamidin, klavulánsav és klorokvin antibiotikumok mellett bizonyos nyákoldó hatóanyagok is – acetilcisztein és ambroxol is ebbe a csoportba tartoznak.”

Diéta, enzimpótlás és körültekintő gyógyszerszedés

Dr. Balogh Katalin fontosnak tartja megjegyezni, hogy a felsorolt tünetek más betegségek tünetei is lehetnek. Ezért ki kell vizsgálni, hogy valóban enzimhiány, hisztamin érzékenység áll-e a panaszok hátterében, mielőtt valaki diétázni kezdene. „A kivizsgálás azért is fontos, mert a panaszok sok esetben hasonlatosak az allergia (légúti , illetve étel) tüneteihez, ezért ál allergiának is nevezik. Fontos elkülöníteni, ami sokszor nem egyszerű.”

A főorvosnő elmondta, hogy a hisztamin intolerancia kimutatása vérvizsgálattal lehetséges. A tünetek megszűnéséhez diétát kell tartani, a magas hisztamin tartalmú ételeket kerülni, illetve a hiányzó enzim tablettával történő pótlására is van lehetőség. Bármilyen gyógyszer bevétele előtt pedig meg kell győződni arról, hogy nem hisztamin felszabadító, illetve nem gátolja a DAO enzim működését. Amennyiben szükséges, a kezelőorvossal konzultálni kell a gyógyszer cseréjéről, lehetőleg olyan hatóanyagot választva, ami nem fokozza a hisztamin intoleranciás tüneteket.

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Szakértő!

Parlagfű allergiámra szeretném jövőre elkezdeni az immunterápiát, de férjemmel szeretnénk a közeljövőben még gyermeket. Kérdésem az lenne hogy mennyire egyeztethető össze a terápia a terhességgel illetve a teherbe eséssel?

Köszönettel
Horváth Viktória

Dr. Balogh Katalin
Dr. Balogh Katalin allergológus
Tisztelt Horváth Viktória!

Fennálló vagy tervezett várandósság esetén nem kezdünk allergén immunterápiát.



Üdvözlettel:



Dr Balogh Katalin

Fül orr gégész

Allergológus szakorvos

Budai Allergiaközpont

www.allergiakozpont.hu

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Nagyon figyelmes

Jól megközelíthető helyszín, igényes klinika. A doktornő nagyon figyelmes volt és kedves. Magas szakmai hozzáállással kezelte a panaszaimat és annak megfelelően adott iránymutatást. Abszolút meg vagyok vele elégedve és még biztos visszamegyek hozzá.

További vélemények

Hírek

Hasfájás az óvodában, iskolában – reflux is okozhatja!

Hasfájás az óvodában, iskolában – reflux is okozhatja!

Az új közösségbe való beilleszkedés, a szülőtől való elválás is okozhatja, ha a gyerekeknek az évkezdés idején gyakrabban fáj a hasa. Dr. Balogh Ádám gyermekgyógyász, allergia specialista, a Budai Allergiaközpont orvosa elmondta, hogy a reflux is okozhat ilyen tüneteket, már bölcsődések, óvodások és iskolások körében is.

További részletek
Gyerekek a közösségben: allergia vagy nátha miatt beteg?

Gyerekek a közösségben: allergia vagy nátha miatt beteg?

A gyerekközösségekben a különböző légúti fertőzések gyorsan terjednek. Gyakori, hogy akár már néhány nappal az óvoda vagy iskolakezdést követően otthon kell maradniuk náthás tünetekkel, amit aztán hamarosan egy másik megbetegedés követ. Dr. Somogyi Éva gyermektüdőgyógyász, a Budai Allergiaközpont orvosa arra figyelmeztet, hogy hetek óta tartó náthás tünetek esetén felmerül az allergia gyanúja is.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!