Penicillin allergia: a diagnózis hiányára az egészsége és a pénztárcája is rámehet!

Penicillin allergia: a diagnózis hiányára az egészsége és a pénztárcája is rámehet!

Dr. Garaczi Edina PhD Létrehozva: 2014.05.05 Módosítva: 2023.11.16

A penicillin allergiára gyanús betegek többségénél valódi allergia nem igazolható és kivizsgálás után a későbbiekben sem okoz panaszt számukra penicillin szedése. A diagnózishoz ezért fontos volna mindenkinek, akinél felmerült a penicillin allergia gyanúja, allergia vizsgálatot végeztetni!


Egészségügyi és anyagi következményekkel is jár, ha egy beteg, a korábban felmerült penicillin allergia gyanúja miatt kap a betegségére az előírttól eltérő kezelést. Felesleges, pontatlan és költséges – jellemzi a diagnózis nélkül, kizárólag a beteg beszámolója alapján történő terápia módosítást a Journal of Allergy and Clinical Immunology.

Fertőzések, hosszabb kezelés, több gyógyszer

A folyóirat márciusi számában közölt vizsgálat szerint pusztán a korábban előforduló, allergiára utaló tünetek, de vizsgálatokkal nem igazolt penicillin allergia következtében módosított terápia miatt a betegek több antibiotikumot szednek, és hosszabb időt töltenek kórházban egy-egy betegség kezelése során. Ezzel párhuzamosan nő a különböző súlyos fertőzések – főként a Clostridium difficile, methicillin-rezisztens Staphylococcus aureus (MRSA), és vancomycin-rezisztens Enterococcus (VRE)- gyakorisága is.

Online Bejelentkezés

Széll Kálmán tér - 1015 Budapest, Ostrom utca 16

Nem mind valódi allergia

A kutatók szerint a becsült, az Egyesült Államokban önmagukat penicillin allergiásnak vélő mintegy 25 millió betegnél ténylegesen csak 2%-ban lenne igazolható penicillin allergia. „A penicillin allergiára gyanús betegek többségénél valódi allergia nem igazolható és kivizsgálás után a későbbiekben sem okoz panaszt számukra penicillin szedése” – mondta el dr. Garaczi Edina bőrgyógyász-allergológus, a Budai Allergiaközpont orvosa. A diagnózishoz ezért fontos volna mindenkinek, akinél felmerült a penicillin allergia gyanúja, allergia vizsgálatot végeztetni!

Szövődményes és költséges, ha elmarad a diagnózis

Az olyan betegeknél, akiknél korábban penicillin allergiára utaló tünetek jelentkeztek, de a pontos kivizsgálás nem történt meg, kezelőorvosuk a beteg jelzésére hagyatkozva módosította az egyébként szokásos kezelési tervet. A 2010 és 2012 között zajlott vizsgálat során a kutatók megfigyelték, hogy emiatt az ilyen betegek több széles spektrumú antibiotikumot szedtek, az átlagosnál 10 százalékkal több időt töltöttek a kórházban és több esetben - 23.4%-kal több C difficile, 14.1%-kal több MRSA, és 30.1%-kal több VRE - jelentkezett náluk többféle antibiotikumnak ellenálló fertőzés. A pontos diagnózis hiánya az egészségügyi következményeken túl anyagi terhet is jelent, mivel a módosított kezelés költségei átlagosan 63%-kal magasabbak.

Allergiára utaló jelek

A penicillin allergia tünetei az enyhe, bőrpírral és kiütéssel járó panaszoktól kezdve a fulladásos, vagypenicilin allergia heves köhögéssel járó rohamokon át a hevesebb reakciókig terjedhet, így akár még anafilaxiás sokk is jelentkezhet, ami orvosi felügyelet hiányában halálhoz is vezethet. A tünetek azonban egyéb problémát, más allergiát is jelezhetnek. Az is lehet, hogy valóban gyógyszerallergiáról van szó, de a panaszokat nem a penicillin, hanem az egyidejűleg beszedett másik készítmény okozta. A kiváltó ok beazonosítása tehát a továbbiak szempontjából mindenképp lényeges. Dr. Garaczi Edina elmondta, hogy a vizsgálat akkor is elvégezhető, ha a panaszok évekkel korábban, vagy gyermekkorban jelentkeztek, mivel az immunrendszer élethosszig képes emlékezni allergiás reakcióra.

Hogyan diagnosztizálható a penicillin allergia?

A gyógyszerallergia vizsgálatát allergológus szakorvos végzi, aki a tünetek, a beteg részletes kikérdezése és a kórelőzmény alapján meghatározza azon gyógyszereket, amelyekre a laboratóriumi teszt elvégzése javasolt. A laborteszt vérvizsgálattal, limfocita-transzformációs teszt segítségével történik. A laboreredmény visszakerül az allergológus szakorvoshoz, aki az eredményt a klinikai képpel összhangban értékeli, és amennyiben szükséges, meghatározza a további vizsgálatokat is. Így születik meg az eredmény, amelyből megállapítható, hogy az illető az adott gyógyszerre allergiás-e, panaszait valóban az adott készítmény, vagy hatóanyag okozza-e.
 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr/Doktor Nő!

Történetem 7 évvel ezelőtt kezdeném, amikor is tetanol pur injekciót kellett, hogy kapjak, majd emellé augmentint kellett szednem.
Amikor a gyógyszer elfogyott, akkor kezdődtek a gondok. A fenék és a hátsó comb részen dió nagyságú gumók jelentek meg, amik nagyon nagyon viszkettek. Mivel hétvége volt így ügyeletre jártunk, ahol kalcium injekciókat kaptam a 4-5 óránként(a végén vénásan), mert a viszketés elviselhetetlen volt, és nem múlt el. A gumók visszahúzódtak ugyan, de a testemen csalánkiütés jellegű piros foltok keletkeztek, szintén erősen viszketve.
Mire a dolog végére sikerült járnom (legalábbis így gondoltam)eltelt 3 hónap.
Egy bőrgyógyász doktornő azt állapította meg, hogy a tetanol pur injekcióra vagyok allergiás.
A következő eset idén tavasszal történt:
Curam duo gyógyszert kaptam egy betegségre.
A gond újból akkor kezdődött mikor a gyógyszer elfogyott. A szemem és a szám nagyon csúnyán bedagadt, és újból jött a csalánkiütés jelleg, és a viszketés. Mindemellett még nőgyógyászati problémám is keletkezett (az orvos szerint a gyógyszertől gombás fertőzést kaptam)

A gyanúm az, hogy amoxicillin allergiám van.
Szeretném kérdezni, hogy lehetséges-e , hogy a gyógyszer beszedése után jelentkezik a panasz és nem azonnal az első szem bevétele után?Önnek mi a véleménye, tanácsa? Hogyan lehet a gyógyszerallergiát pontosan kideríteni?

Megköszönném a Doktor Úr / Doktor Nő válaszát.

Tisztelettel: Tánczosné Borkó Anikó

Dr. Garaczi Edina PhD
Dr. Garaczi Edina PhD allergológus-bőrgyógyász
Tisztelt Tánczosné Borkó Anikó,

A leírás alapján biztosan allergiás penicillinre és penicillin-származékokra. Ez alapján a továbbiakban penicillin- származékot (pl: amoxicillin) ne szedjen!
További kivizsgálás ilyen egyértelmű esetben nem szükséges. A saját kérésére laborvizsgálattal (LTT) meg tudjuk erősíteni a diagnózist.

Üdvözlettel:
Dr. Garaczi Edina
bőrgyógyász, allergológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Odafigyeléssel, segítőkészséggel fordult hozzám

Emberséges hangnemmel, szakmai tudással, odafigyeléssel, segítőkészséggel. Az időpontcsúszás ellenére a Doktornő türelmesen végighallgatott, feltett kérdéseimre érthető módon, segítőkészen válaszolt. A recepción az új időpont kérésénél tekintettel voltak, hogy számomra mikor a legalkalmasabb a kontrollvizit.

További vélemények

Hírek

Pollenallergia vagy reflux kínozza?

Pollenallergia vagy reflux kínozza?

A szokatlanul enyhe februári időjárás miatt a pollenszezon már most elkezdődött. Ha reggelente hátsó garatfali csorgást tapasztal, krákogó köhögésre és torokirritációra ébred, könnyen hiheti azt, hogy allergiás panaszokkal küzd. Pedig elképzelhető, hogy valójában néma refluxa van – tudtuk meg dr. Sárdi Krisztinától, az Allergiaközpont belgyógyász, gasztroenterológus szakemberétől, aki azt is elmondta, hogy a célirányos kezeléshez fontos tisztázni a kiváltó okokat.  

További részletek
Súlyos tüneteket okozhat a hidegallergia

Súlyos tüneteket okozhat a hidegallergia

A téli időjárás okozta bőrpanaszok között speciális helyet foglal el a hideg levegő által kiváltott viszkető csalánfoltok, duzzanatok megjelenése, de szakember segítségével mérsékelhetőek az életminőséget is rontó panaszok – tudtuk meg Dr. Garaczi Edinától, az Allergiaközpont bőrgyógyász, allergológus és klinikai immunológus orvosától.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a növekvő légúti megbetegedések száma miatt rendelőinkben újra kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!