Figyelje mit szed, ha hisztamin intoleranciás és fáj a feje!

Figyelje mit szed, ha hisztamin intoleranciás és fáj a feje!

Dr. Sárdi Krisztina Létrehozva: 2018.05.16 Módosítva: 2020.02.03

Aki hisztamin intoleranciás, jól tudja, hogy a diéta során kerülnie kell a magas hisztamin tartalmú, vagy a szervezetben hisztamin felszabadulását elősegítő ételek fogyasztását. Az étkezések mellett azonban a gyógyszerszedésre is figyelni kell, bizonyos készítmények szedése ugyanis fokozhatja a tüneteket.

Diétával kezelhető

Egyre több embernél derül ki, hogy szerteágazó tüneteik hátterében hisztamin intolerancia áll. A betegek jellemzően több orvosnál is jártak, különböző kivizsgáláson is átestek, mire kiderül, hogy panaszaik oka a csökkent DAO enzimszint – magyarázza dr. Sárdi Krisztina gasztroenterológus, a Budai Allergiaközpont orvosa. Emiatt a hisztamin lebontása a szervezetükben nem tökéletes, és a hiányzó enzim mértékétől és a táplálkozással bevitt hisztamin mennyiségétől függően, eltérő erősségű tüneteik jelentkeznek.

A hisztamin intolerancia leggyakoribb tünetei

- bőrpír, csalánkiütés, ekcéma, viszketés
- (migrénszerű) fejfájás, szédülés, heves szívdobogásérzés
- orrfolyás, orrdugulás, nehézlégzés, ritkán asztmás roham
- torokfájás, torokviszketés
- puffadás, hasfájás, görcsök, hasmenés
- hányinger, hányás.

Nem diétahiba, hanem gyógyszerek miatt is jelentkeznek újra a tünetek

Nem mindegy, hogy mit szed, ha hisztamin intoleranciás és fáj a feje!Dr. Sárdi Krisztina elmondta, hogy a hisztamin intolerancia tünetei diétával és szükség esetén enzimpótlással kezelhetők, az érintettek panaszai így megszűnnek. Ha újra fogyasztja a problémás ételeket, akkor pedig visszatérnek. Előfordulhat azonban az is, hogy nem diétahiba okozza a panaszok kiújulását. Bizonyos gyógyszerek szedése is befolyásolja a hisztamin szintet. Egyes készítmények blokkolják a DAO enzim működését, mások pedig hisztamin felszabadító hatásúak, vagyis szedésük mellett megemelkedik a szervezetben a hisztamin szint.

Fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő hatóanyagok

Hisztamin intolerancia esetén az említett okok miatt kerülni kell az acetilszalicilsav, diclofenac, indometacin, ketopfrofen, metamizol, naproxen, pethidine, pirazolonok hatóanyagú készítmények szedését. Fejfájásra szedhetők például a paracetamol tartalmú gyógyszerek, ezek nem befolyásolják a hisztamin intolerancia tüneteit. Dr. Sárdi Krisztina felhívja a figyelmet arra is, hogy nemcsak fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő hatóanyagok, hanem egyéb gyógyszerek – például antibiotikumok, vérnyomáscsökkentők, reuma elleni szerek, nyugtatók, szívgyógyszerek, köptetők - is DAO blokkoló, vagy hisztamin felszabadító hatású összetevőt tartalmazhatnak, ezért a készítmények felírása előtt, minden esetben jelezzük orvosunknak, ha hisztamin intoleranciában szenvedünk! 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Dr. Nő/Dr. Úr!
Többféle ételallergiát mutattak ki az elmúlt években. Utoljára 2016- aug-ban végeztek erre vonatkozó vizsgálatot, és bár nem fogyasztom azokat az élelmiszereket, amelyekre allergiás vagyok, mégis egy jó 6 hónapja erőteljesebben puffadok, aknés, ekcémás a bőröm, fáradt vagyok és hullik a hajam. Minden bizonnyal az emésztésem körül lesz a probléma, minden más rendben van. A kérdésem az, hogy esetleg 1 év alatt kialakulhatott esetleg lisztérzékenység is? Pékárut minden nap fogyasztok, ezért gondolnám, hogy itt lehet a probléma..Köszönettel: Bálint Tímea

Dr. Sárdi Krisztina
Dr. Sárdi Krisztina belgyógyász, gasztroenterológus
Kedves Tímea!

Lisztérzékenység bármely életkorban kialakulhat. Ha Önnél csak életallergiát vizsgáltak, akkor lisztérzékenységet nem néztek, mert az nem allergia, hanem autoimmun betegség.
Panasza hátterében felmerül több betegség, mindenképpen fontos lenne Önt kivizsgálni.
Ha megtiszteli a mi intézetünket, készséggel állok rendelkezésére.

Üdvözlettel:
Dr. Sárdi Krisztina
belgyógyász, gasztroenterológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Normális hangnem

Elégedett voltam a normális hangnemmel, hogy mindenki segítőkész és türelmes. Meg hogy a négy hónapja tartó kálváriám a bőrkiütésekkel végre véget ért, s meglett a megfejtés :)

További vélemények

Hírek

Nyírfapollen allergiás? Decemberben kezdődik az allergén immunterápia!

Nyírfapollen allergiás? Decemberben kezdődik az allergén immunterápia!

Nyírfapollen allergiásként decemberben még aligha gondol a tavaszi pollenszezonra. Ha azonban tartósan megszabadulna allergiás tüneteitől, az ünnepi készülődés mellett bizony az allergia kezelésére is érdemes időt szánnia. Az allergén immunterápiát ugyanis még ebben a hónapban el kell kezdeni. A kezelésről dr. Moric Krisztina fül-orr-gégész, allergológus, a Budai Allergiaközpont főorvosa nyilatkozott.

További részletek
A tartós orrdugulás poratka allergiát is jelezhet

A tartós orrdugulás poratka allergiát is jelezhet

A téli időszakban elhúzódó orrdugulás kapcsán fontos a fül-orr-gégészeti kivizsgálás. A kezeletlen panasz ugyanis tartós orrmelléküreg-gyulladáshoz vagy akár orrpolip kialakulásához is vezethet. Dr. Augusztinovicz Monika fül-orr-gégész, allergológus, a Budai Allergiaközpont orvosa elmondta, hogy a tartós orrdugulás hátterében poratka allergia is állhat.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!