Erre figyeljen, ha nyáron antibiotikumot kell szednie!

Erre figyeljen, ha nyáron antibiotikumot kell szednie!

Dr. Garaczi Edina PhD Létrehozva: 2018.07.30 Módosítva: 2018.07.30

Bizonyos gyógyszerek napfény hatására bőrkiütéseket, csalánkiütést, ekcémát okozhatnak. Leggyakrabban az antibiotikumok és a gyulladáscsökkentő krémek használata miatt kialakult bőrtünetekkel fordulunk orvoshoz.

Vörös, viszkető, hólyagos kiütések

A gyógyszerekhez mellékelt leírásból megtudhatjuk, ha egy készítmény fényérzékenységet okoz. Ilyen esetben az alkalmazásának ideje alatt kerülni kell a közvetlen napfényt – hívja fel a figyelmet dr. Garaczi Edina bőrgyógyász-allergológus, a Budai Allergiaközpont orvosa. Az ilyen típusú gyógyszerek UV-sugárzás hatására oxigén szabad gyököket szabadítanak fel, így károsítják a bőrt. A készítmények a napfény hatását felerősítik, úgynevezett foto-toxikus reakciót váltanak ki, így rövid idő alatt napégést, hólyagos bőrtüneteket okozhatnak a napnak kitett területeken. Jellemző a rövidnadrág viselése mellett a lábszárakon, az alkarokon a póló vonaláig, nyakon, dekoltázson, arcon megjelenő vörös, viszkető, sokszor hólyagos bőrtünetek kialakulása.

Több gyógyszer is fényérzékenységet okozhat

Erre figyeljen, ha nyáron antibiotikumot kell szednie!Fontos tudni, hogy a tünetek megjelenése nem egyénfüggő, mindenkinek számítania kell rá, ha fényérzékenységet okozó gyógyszert szed, vagy krémet használ, és a napon tartózkodik. A legtöbb panasz a nyári időszakban szedett antibiotikumok (tetracyclin, doxycyclin, ciprofloxacin) miatt jelentkezik, de sok esetben találkozom az izomhúzódásokra, ízületi fájdalmakra használt krémek miatt jelentkező tünetekkel – mondja dr. Garaczi Edina. Emellett fényérzékenységet okozhatnak még a fájdalom- és gyulladáscsökkentők (ibuprofen), a vízhajtók (furosemide, hydrochlorothiazide), szívritmus szabályozók (amiodaron, quinidine) és a gombaölő készítmények (griseofulvin).

Foto-allergiát is kiválthatnak

A fényérzékenység mellett a gyógyszerek foto-allergiát is kiválthatnak. A foto-allergia szerzett immunológiai válaszkészség, csak azokban jön létre, akik előzetesen szenzibilizálódtak – érzékennyé váltak - a fényérzékenységet okozó hatóanyaggal szemben. Ebben az esetben az immunrendszer túlfokozott válaszkészsége van a háttérben, tehát allergiáról beszélünk. A különbség a tünetek megjelenésében is megfigyelhető: a foto-allergia tünetei nemcsak a fénnyel való érintkezés helyén jelennek meg, hanem egyéb bőrfelületeken is. A napégéshez hasonló bőrelváltozás, égő érzés a szemben, bőrpír, hólyagok, csalánkiütés, ekcémaszerű bőrelváltozás viszketéssel, duzzanattal, nedvedzéssel és hámlással jelentkezhetnek.

Megelőzés és kezelés

Gyógyszerek szedése előtt mindig nézzünk utána, hogy az adott készítmény okozhat-e fényérzékenységet – tanácsolja a Budai Allergiaközpont orvosa. Amennyiben igen, az alkalmazásának ideje alatt kerüljük a közvetlen napfényt, illetve használjunk fényvédő krémet, ha a szabadban tartózkodunk. Ha mégis panaszaink jelentkeznek, a kezeléséhez antihisztamin és helyileg alkalmazott gyulladáscsökkentő - szteroid-tartalmú - krémek használhatók. A megelőzéshez védőruházat viselése javasolt, ugyanis a magas faktorszámú napvédő krém nem minden esetben jelent elegendő védelmet. Foto-allergiás egyéneknél egyedül a szigorú fényvédelem betartásával előzhetők meg a tünetek.

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Budai Allergiaközpont!
17 éve allergiás vagyok, viszketek, tetőtől talpig bárhol, és minden nap gyógyszert, Cetirizin-rathipharmot szedek rá. A kérdésem az lenne, hogy terhesség alatt szedhetem-e a Cetirizint? 1-2 napot még csak- csak kibírok gyógyszer nélkül, de többet már nagyon kínszenvedéssel. A szemeim és a nyelvem is elkezdenek 2 nap után viszketni.
Válaszukat köszönöm!
Csilla

Dr. Garaczi Edina PhD
Dr. Garaczi Edina PhD allergológus-bőrgyógyász
Tisztelt Csilla,

A terhesség 12 hete után biztonsággal szedhető cetirizine.

Üdvözlettel:
Dr. Garaczi Edina
bőrgyógyász, allergológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Türelme példaértékű

A Doktornő pácienshez való hozzáàllása, a teljeskörű tájékoztatása és a türelme példaértékű ! 

További vélemények

Hírek

Hasmenés okai gyerekeknél

Hasmenés okai gyerekeknél

A csecsemőknél, kisgyermekeknél jelentkező hasmenés oka lehet fertőzés, de jelentkezhet akár a hozzátáplálás időszakában is, az új ételek bevezetése kapcsán. Dr. Balogh Ádám gyermekgyógyász, allergia specialista, az AllergiaKözpont orvosának segítségével a leggyakoribb kiváltó okokat vesszük sorra.

További részletek
Epicutan teszt – így zajlik a vizsgálat

Epicutan teszt – így zajlik a vizsgálat

Az alkaros bőrpróba, másnéven prick-teszt és a vérvizsgálat nem minden allergia kimutatására alkalmas. Bizonyos allergiák csak az epicutan teszttel vizsgálhatók. Arról, hogy pontosan melyek ezek, és hogyan zajlik az epicutan teszt, dr. Moric Krisztina fül-orr-gégész, allergológus, az AllergiaKözpont főorvosa számolt be részletesen.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA