Ezek a napallergia tünetei

Ezek a napallergia tünetei

dr. Brezán Edina Létrehozva: 2021.07.21 Módosítva: 2021.07.21

A strandolás és napozás közben vagy után jelentkező kiütéseknek több oka is lehet. A bőrt irritálhatja a naptej, a klóros vagy sós víz is, de akár maga a napfény is előhozhatja a tüneteket. Dr. Brezán Edina bőrgyógyászt, a Budai Allergiaközpont orvosát a napallergia tüneteiről kérdeztük.

Allergia a naptól?

A fényvédelem kiemelt fontosságú a nyári időszakban. A bőrgyógyászok ajánlását követve mindig használjunk fényvédő krémet, ha a szabadban tartózkodunk, a strandolást pedig ne a 11 és 15 óra közötti időszakra időzítsük, mert a leégés veszélye ilyenkor a legnagyobb. Előfordulhat azonban, hogy az ajánlásokat betartva is kiütések, bőrtünetek jelentkeznek, ha napon tartózkodunk, akár még a ruhával fedett részeken is.

 

Ha a ruha alatti területen jelentkeznek kiütések, akkor valószínűleg napallergiával van dolgunk – magyarázza dr. Brezán Edina. Ilyen esetben ugyanis valódi allergiával állunk szemben, nem úgy, mint a fényérzékenység esetében, amikor a kiütések csak a napnak kitett bőrfelületen jelennek meg.

A napallergia tünetei

A naptej és a napallergia is okozhat kiütést a strandon.Ha az alábbi tüneteket tapasztaljuk akár néhány órával vagy nappal a napon tartózkodást követően, akkor érdemes napallergiára gyanakodni:

- piros foltok

- apró, tűszúrásnyi kiütések

- a bőr felhólyagosodhat, viszkethet,

- égő érzés, viszketés, akár fájdalom az érintett területen

- a tünetek összetéveszthetők a leégéssel, a napallergia esetén azonban elmarad a hámlás.

Napallergia, vagy más?

Napallergiához hasonló tüneteket okozhat, ha a napvédő krém valamelyik összetevőjére vagyunk allergiások, vagy napos időben parfümöt használunk. Sok kozmetikum is tartalmaz fényérzékenyítő anyagot, de akár bizonyos gyógyszerek szedése vagy fűszernövények fogyasztása miatt is jelentkezhetnek a napfény hatására kellemetlen tünetek.

 

Érdemes ezekről időben tájékozódni és a szabadban való tartózkodás esetén kerülni a használatukat, illetve a gyógyszer szedésének ideje alatt mellőzni a szabadtéri programokat napos időben. A megelőzés érdekében fontos mindig magas faktorszámú fényvédő krémet használni, ha a szabadban tartózkodunk. A bőrt a napnak erősen kitett területeken UV-szűrős ruhával is érdemes védeni.

 

A kivizsgálás során fontos meghatározni, hogy valóban napallergia áll-e a tünetek hátterében – figyelmeztet dr. Brezán Edina. Az eredményes kezeléshez ugyanis ismerni kell a kiváltó okot. Napallergia esetén a hűsítő krémek mellett akár antihisztamin szedésére vagy gyulladáscsökkentő krémek használatára is szükség lehet.

Téma szakértője

  • dr. Brezán Edina

  • Szakterületek:
    • Bőrgyógyász és kozmetológus szakorvos
  • Specialitások:
    • allergiás bőrbetegségek
    • gyógyszerallergia
    • ekcéma
    • rosacea
    • pikkelysömör
    • hajhullás
    • felnőtt- és gyermekellátás (5 éves kortól) 

    Vélemények dr. Brezán Edináról >>>

     

    Rendelés típusa:

    • Személyes (rendelői) vizit 06.24-től

Orvos válaszol

Érdeklődni szeretnék, hogy a lábfejemen és a bokámon van ez a bőrbetegség amire azt gondoltam gomba, de ahogy olvastam az a lábujjak közül indul. Ez nekem a bokámon kezdődött kipirosodott viszketett is és utána nagyon kiszáradt, annyira hogy ha nem kenem be valamivel ki is repedezik és folyamatosan hámlik ha kenem akkor is (próbáltam már sok krémet most egy körömvirág alapút használok) Most már körbe van a bokámon a lábfejemen de a lábujjak közé nem halad tovább és a folyamatos gyors hámlás miatt nagyon vékony és érzékeny a bőr gyulladásba van ha nem kenem be valamivel akkor egyszerűen kireped ez a vékony bőr. Emellett be is dagad estére főleg ha járkálok valamint fáj az ízület, ínszalag és szinte a csontom is, ezek a tünetek lehetnek-e ennek a gyulladt bőrnek a mellékhatásai vagy pont fordítva?
https://p1.picsto.re/7brN9.jpg

Dr. Garaczi Edina PhD
Dr. Garaczi Edina PhD allergológus-bőrgyógyász
Tisztelt András,

A pontos diagnózis felállításához mindenképpen szükséges a beteg vizsgálata. Enélkül sajnos további kezelést sem tudok javasolni.

Üdvözlettel:
Dr. Garaczi Edina
bőrgyógyász, allergológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Mindenkinek ajánlom

Nagyon tetszett a részletes orvosi tájékoztatás. Külön köszönöm Dr. Brezán Edina Doktornőnek a minden részletre kiterjedő vizitet. Régóta fennálló problémámra sikerült megoldást találnia és úgy érzem most elindultam a gyógyulás útján! Nagyon hálás vagyok mindenkinek szívből ajénlom!

További vélemények

Hírek

Meddig kell szedni az antihisztamin gyógyszereket?

Meddig kell szedni az antihisztamin gyógyszereket?

Antihisztaminokkal az allergiás tüneteket enyhíthetjük. Szedésük megkezdését követően rendszerint már néhány napon belül érezhető a hatás: a tüsszögés és orrfolyás csökken, a szem- és orrviszketés is sokkal kevésbé zavaró. Dr. Moric Krisztina fül-orr-gégész, allergológus, a Budai Allergiaközpont főorvosa elmondta, hogy mikor hagyhatjuk el az antihisztaminok szedését, és milyen alternatíva létezik helyette.

További részletek
Ezek a napallergia tünetei

Ezek a napallergia tünetei

A strandolás és napozás közben vagy után jelentkező kiütéseknek több oka is lehet. A bőrt irritálhatja a naptej, a klóros vagy sós víz is, de akár maga a napfény is előhozhatja a tüneteket. Dr. Brezán Edina bőrgyógyászt, a Budai Allergiaközpont orvosát a napallergia tüneteiről kérdeztük.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica Egészséghálózat