Az ekcéma 5 leggyakoribb típusa

Az ekcéma 5 leggyakoribb típusa

Dr. Garaczi Edina PhD Létrehozva: 2019.08.15 Módosítva: 2019.09.02

Az allergiás betegségek terjedése napjainkban folyamatos, így az ekcémás tünetek is egyre több beteget érintenek. Az alábbi felsorolás segíthet beazonosítani a tüneteket. Az allergiás bőrbetegségek leggyakoribb változatait dr. Garaczi Edina bőrgyógyász-allergológus, a Budai Allergiaközpont orvosa ismertette.

Seborrheás ekcéma

Kiváltó ok: hátterében a bőr szerkezeti hibája áll, fokozott zsírosodás, korpázó hámlás jellemzi főleg a faggyúmirigyekben gazdag bőrfelületeken.

Tünetei: a fejbőrön erősen viszkető, korpázó hámlás, a szemöldökök vonalában, arcon, orrszárnyak mellett vörös, hámló gócok jelentkezése.

Kezelése: a seborrheás ekcémát nem tudjuk véglegesen megszüntetni, de a tüneti kezelés jelentősen csökkenti a panaszokat.

Fejbőr ekcéma

Mikrobiális ekcéma

Kiváltó ok: ez esetben baktériumok, vagy gombák allergiás alapon okoznak ekcémát.

Tünetei: típusosan a végtagokon vagy a törzsön kerek hámló gócok jelennek meg, melyek erősen viszketnek.

Kezelése: az ekcéma kezelésében ilyenkor fontos a gyulladásos góc felderítése és kezelése. Amennyiben a gócot megszüntetjük, úgy az ekcéma is elmúlik.

Tenyéri-talpi ekcéma

Kiváltó ok: kialakulásának hátterében állhat gócfertőzés, de sok esetben pszichés stressz provokálja a tüneteket. Nagyon gyakran jelentkezik atópiás ekcémában.

Tünetei: kezdetben apró, nagyon viszkető hólyagcsák formájában jelentkezik (dyshidrosis). Tartós fennállás esetén a hólyagok beszáradnak, helyükön száraz, viszkető, hámló plakkok maradnak fenn.

Kezelés: a tüneti terápia mellett célzott vizsgálatokkal a háttérben álló okok feltárása. A gyulladásos gócok (gyakori mandulagyulladás, rossz fog) a meglevő ekcémás tüneteket rontják. Az ekcémát nem a gócok okozzák, de tovább rontják a tüneteket. Ilyen esetekben a gócok eltávolítása javasolt.

Kontakt ekcéma

Kiváltó ok: a bőrrel érintkező különböző anyagok.

Tünetei: alapvetően két formát különítünk el: lehet allergiás ekcéma, amikor a bőrrel érintkező anyaggal szemben valódi allergia áll fenn (például fémek, kozmetikumok, illatanyagok). A másik forma az irritatív ekcéma, amikor például savak, lúgok, zsíroldó vegyületek maró hatásuk miatt provokálnak ekcémás tüneteket.

Kezelése: a kontakt ekcéma kezelésében alapvető a kiváltó ok azonosítása és annak kerülése. Kivizsgálása az úgynevezett rátevéses bőrpróba (epicután teszt) segítségével történik.

Ekcémás panaszok foto-allergia miatt

Kiváltó ok: a tünetek napfény és különböző kozmetikai készítmények (naptejek, fényvédők), testápolókban lévő illatanyagok vagy gyógyszerek együttes hatására jelentkeznek. Foto-allergiát okozhatnak a bőrünkkel érintkező növények (pl. paszternák, fehérrépa levele, gyomnövények), de gyógynövényeket tartalmazó kenőcsök is.

Fotoallergia

Tünetei: az érintkezés helyén jelentkező jellegzetes ekcémás panaszok: vörös, viszkető, száraz foltok kialakulása.

Kezelése: Fontos a napfény szerepének tisztázása az ekcéma kiváltásában, mert ilyenkor a fény kerülése megszünteti a panaszokat is.

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr/Doktor Nő!

Történetem 7 évvel ezelőtt kezdeném, amikor is tetanol pur injekciót kellett, hogy kapjak, majd emellé augmentint kellett szednem.
Amikor a gyógyszer elfogyott, akkor kezdődtek a gondok. A fenék és a hátsó comb részen dió nagyságú gumók jelentek meg, amik nagyon nagyon viszkettek. Mivel hétvége volt így ügyeletre jártunk, ahol kalcium injekciókat kaptam a 4-5 óránként(a végén vénásan), mert a viszketés elviselhetetlen volt, és nem múlt el. A gumók visszahúzódtak ugyan, de a testemen csalánkiütés jellegű piros foltok keletkeztek, szintén erősen viszketve.
Mire a dolog végére sikerült járnom (legalábbis így gondoltam)eltelt 3 hónap.
Egy bőrgyógyász doktornő azt állapította meg, hogy a tetanol pur injekcióra vagyok allergiás.
A következő eset idén tavasszal történt:
Curam duo gyógyszert kaptam egy betegségre.
A gond újból akkor kezdődött mikor a gyógyszer elfogyott. A szemem és a szám nagyon csúnyán bedagadt, és újból jött a csalánkiütés jelleg, és a viszketés. Mindemellett még nőgyógyászati problémám is keletkezett (az orvos szerint a gyógyszertől gombás fertőzést kaptam)

A gyanúm az, hogy amoxicillin allergiám van.
Szeretném kérdezni, hogy lehetséges-e , hogy a gyógyszer beszedése után jelentkezik a panasz és nem azonnal az első szem bevétele után?Önnek mi a véleménye, tanácsa? Hogyan lehet a gyógyszerallergiát pontosan kideríteni?

Megköszönném a Doktor Úr / Doktor Nő válaszát.

Tisztelettel: Tánczosné Borkó Anikó

Dr. Garaczi Edina PhD
Dr. Garaczi Edina PhD allergológus-bőrgyógyász
Tisztelt Tánczosné Borkó Anikó,

A leírás alapján biztosan allergiás penicillinre és penicillin-származékokra. Ez alapján a továbbiakban penicillin- származékot (pl: amoxicillin) ne szedjen!
További kivizsgálás ilyen egyértelmű esetben nem szükséges. A saját kérésére laborvizsgálattal (LTT) meg tudjuk erősíteni a diagnózist.

Üdvözlettel:
Dr. Garaczi Edina
bőrgyógyász, allergológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Nagyon megnyugtató

Nagyon elégedett voltam a recepcióval, kedves és közvetlen volt a fogadtatás. Nagyon segitőkészek voltak minden folyamatban. A doktornő pedig szintén nagyon közvetlen, rendkivűl támogató volt, mindent alaposan elmagyarázott. Nagyon megnyugtató volt.

További vélemények

Hírek

Diéta orvosi diagnózis nélkül?

Diéta orvosi diagnózis nélkül?

Egyfajta divattá vált a különböző hasi panaszokat az étkezéssel összefüggésbe hozni, önmagunk számára diagnózist megállapítani, majd ez alapján diétázni. Lehetnek-e és ha igen, milyen hátrányai annak, ha valaki orvosi diagnózis nélkül kezd el például tej vagy gluténmentesen étkezni? Az egyre népszerűbb mentes diéták kapcsán kérdeztük dr. Németh Alíz gasztronterológus, hepatológust, a Budai Allergiaközpont orvosát.

További részletek
Melyik allergiatesztre van szükségem?

Melyik allergiatesztre van szükségem?

Ételallergia vagy ételintolerancia esetén a speciális diéta hosszabb időre, akár egy életre is szól, ezért nagyon lényeges tudni, hogy pontosan mi az, amit nem szabad fogyasztani. Dr. Hidvégi Edit gasztroenterológust, a Budai Allergiaközpont orvosát a kivizsgálásról, allergia tesztekről kérdeztük.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!