Hisztamin diéta – így működik

Hisztamin diéta – így működik

Szabó Lucia Létrehozva: 2020.07.02 Módosítva: 2020.07.07

Az alacsony hisztamintartalmú étrend segíthet azoknak, akik a hisztamintartalmú élelmiszerekre tünetekkel - például tüsszögés, viszketés, hasfájás vagy csalánkiütés - reagálnak. Szabó Lucia, a Budai Allergiaközpont dietetikusa a hisztamin diéta lépéseit ismertette.

Kinek érdemes elkezdeni?

A hisztamin diéta hisztamin intolerancia esetén jelent megoldást. A diéta megkezdése csak akkor javasolt, ha a gasztroenterológiai kivizsgálás megtörtént. A hisztamin intolerancia vizsgálat során vérvizsgálat – a diamino-oxidáz (DAO) szint ellenőrzése – és a tüneteink, illetve az egyéb lehetséges kiváltó okok kizárása után állapítják meg a diagnózist. A kezelés alapja a hisztamin diéta, nézzük, hogy mit is jelent ez a gyakorlatban.

Miért épp hisztamin diéta?

Hisztamin diéta-fontos, milyen alapanyagokat veszünk.A hisztamin egy olyan anyag, amely természetesen előfordul a testben és egyes élelmiszerekben. Akinél csökkent a DAO enzim termelődése, nem tudja megfelelően lebontani a magas hisztamintartalmú ételeket, illetve azokat az ételeket sem, amelyek fogyasztása a szervezetben fokozza a hisztamin termelést, ezeket hisztamin felszabadító ételeknek nevezzük. A hisztamin diéta során tehát ezt a két élelmiszercsoportot kell kerülni, az alacsony hisztamintartalmú étrend segíthet a hisztamin intoleranciában szenvedő embereknek elkerülni a tüneteket.

Segíthet az alacsony hisztamintartalmú étrend?

A hisztamin intolerancia eredményességét a gyakorlati tapasztalatokon túl olyan klinikai kísérletek is igazolják, mint Wiener klinische Wochenschrift 3 és fél éven át tartó, 316 hisztamin intoleranciás és 55 egészséges, kontroll csoportot alkotó résztvevővel zajló kutatása. A hisztaminintoleranciás résztvevők laborértékei és tünetei is jelentősen javultak a 6-12 hónapon át tartó hisztamin diéta hatására. Még azok körében is, akiknél drasztikusan alacsony alacsony DAO értéket mértek a vizsgálat kezdetén.

 

Egy másik tanulmányban a krónikus csalánkiütés tüneteinek csökkentésében bizonyult eredményesnek a négyhetes hisztamin diéta, de az atópiás ekcéma tüneteinek javulásáról is beszámoltak már, a hisztamin diéta kapcsán.

Hisztamin diéta – elsődleges a frissesség!

Az alábbi táblázat tartalmazza a hisztamin diétában kerülendő és javasolt élelmiszereket:

  KERÜLENDŐ FOGYASZTHATÓ
Gabonafélék

búzacsíra, hajdina

búza-, tönkölybúza-, rozsliszt és abból készült termékek (érdemes nem tartós, élesztőmentes pékárut választani) Abonett, puffasztott rizs- és búzaszelet búzadara durumtészta egész búza-, zab-, rozs-, árpaszem, rozs-, zab- és árpapehely (barna) rizs kukorica-, rizs-, zabliszt és abból készült termékek (pl. rizstészta) bulgur, köles, quinoa, kuszkusz
Tejtermékek

nyerstej hosszan érlelt és kemény sajtok (pl. ementáli, gouda, brie, camambert, roquefort, parmezán, cheddar) sajtkészítmények (pl. tömlős sajt) szójatej

pasztőrözött tej friss, nem érlelt sajtok (mozzarella, ricotta, mascarpone, feta) friss túró, vaj, tejszín, tejföl savanyított tejtermékek (kis mennyiségben) rizs-, zab-, mandula-, kókusztej
Tojás tojásfehérje tojássárgája
Hús, húskészítmények

minden „nem friss”, nem azonnal felhasznált hús pácolt, füstölt húsok, sonka-, kolbászfélék és felvágottak szárított húsok belsőségek

csak friss vagy vákuumcsomagolt húsfélék
Halak, tengeri élőlények

füstölt halak, halkonzervek, halkészítmények hűtött halak (a frissen fogott, fogyasztott általában nem okoznak problémát) rákok, kagylók, egyéb tengeri gerinctelenek

friss vagy fagyasztott hal
Zsiradékok

dióolaj, napraforgóolaj kizárólagos, bőséges használata

változatos felhasználás mellett: olívaolaj, repceolaj, kókuszzsír, tökmagolaj, mákolaj, margarin
Olajos magvak

dió, kesudió, napraforgómag, földimogyoró, mák

a tiltólistán nem szereplők, kis mennyiségben
Zöldségek

hüvelyesek (babfélék, szója, lencse) padlizsán savanyú káposzta, savanyúság gombafélék chilipaprika paradicsom, spenót, hagymafélék

friss, ép zöldségek (a problémát okozókon kívül): salátafélék, sárgarépa, cékla, petrezselyemgyökér, paszternák, burgonya, karalábé, zeller, kígyóuborka, cukkini, főzőtök, sütőtök, brokkoli, kelbimbó, karfiol, spárga, retekfélék, zöldpaprika, articsóka stb.
Gyümölcsök

ananász, avokádó, banán, guava, Sharon fruit (datolyaszilva), kivi, papaya citrusfélék (citrom, narancs, mandarin, klementin, grapefruit, lime), eper

friss, ép gyümölcsök: alma, körte, kajszibarack, őszibarack, cseresznye, meggy, ribizli, szeder, áfonya, szőlő, sárgadinnye, görögdinnye (kis mennyiségben), gesztenye, kókusz, kókuszreszelék, kókuszliszt tartósítószer-mentes mazsola és egyéb aszalt gyümölcsök
Italok

alkoholok, feketetea, kakaós italok, paradicsomlé, citruslevek (pl. narancslé, limonádé), energiaitalok

csapvíz, szénsavmentes ásványvíz, gyógyteák (főként csalán-, zsálya-, borsmenta), gyümölcslevek (nem citrustartalmú!), zöldéglevek (kivéve paradicsomlé!)
Egyéb

maláta, édesgyökér, bors, általános ecet, borecet, balzsamecet, almaecet, bolti fűszerkeverékek és húsleveskocka, ketchup, sűrített paradicsom, mustár(mag), szójakészítmények (pl. szójaszósz, tofu), konzervek és készételek kakaó(por), csokoládé, benzoátok, szulfitok, nitritek, glutamát, színezékek, húsleves, zselatin, élesztő (kelesztés során keletkezhet hisztamin)

zöldfűszerek (pl. rozmaring, kakukkfű, majoranna), cukor, méz, növényi szirupok (pl. juharszirup, rizsszirup), eritrit, stevia

 

Fontos, hogy ne csak arra figyeljünk, hogy mi kerül a tányérunkra, épp ilyen lényeges az élelmiszerek tárolásának és elkészítésének módja is. A friss élelmiszerek hisztamintartalma alacsonyabb, mint a nem friss élelmiszereké. Ezért lényeges, hogy bevásárlás során a szavatossági idővel ellátott termékeket tekintve a legtávolabbi lejáratúak kerüljenek a kosarunkba. A megvásárolt élelmiszert minél hamarabb fogyasszuk el. Főzzünk inkább kisebb adagokat, amennyit még frissen, aznap el tudunk fogyasztani.

Hisztamin diéta mintaétrend

Hisztamin diéta összeállításában dietetikus segíthet.Reggeli: 1 szelet élesztőmentes kenyér bazsalikomos túrókrémmel, uborkával

Tízórai: 1 db alma

Ebéd: vegyes zöldségleves; sütőzacskóban sült szaftos csirkecomb petrezselymes rizzsel és vegyes zöldsalátával

Uzsonna: 1 marék cseresznye Vacsora: görög saláta (uborka, paprika, feta sajt) 1 szelet élesztőmentes pirítóssal

Meddig kell így étkeznem?

A hisztamin étrend összeállításánál nagyon fontos figyelembe venni az egyéni különbségeket. Mivel a DAO szint csökkenése mindenkinél eltérő lehet, a tünetek súlyossága és így a diéta sem egyforma. A hisztamin diétára vonatkozó általános szabályok betartása mellett a dietetikus a páciens egyéb betegségeihez, ételérzékenységekhez, napirendhez igazodó, teljes értékű étrendet állít össze, hogy megelőzze a hiányállapotok kialakulását.

 

Általánosságban elmondható, hogy a hisztamin diétának van egy szigorúbb időszaka, ez általában néhány hét. Ezalatt tényleg minden problémás élelmiszer fogyasztását mellőzni kell. Ezt követően fokozatosan visszavezetjük az egyes ételeket és meg kell figyelni, hogy visszatérnek-e a tünetek.

Téma szakértője

  • Szabó Lucia

  • Szakterületek:
    • dietetikus
  • Specialitások:
    • táplálékallergiák, intoleranciák étrendi kezelése
    • FODMAP diéta
    • cöliákia étrendi kezelése
    • hisztamin-intolerancia diétája
    • holisztikus szemléletű dietetikai tanácsadás
    • kizárólag felnőtt ellátás (18 éves kor felett)

     

    Rendelés típusa:

Orvos válaszol

Tisztelt Szakértők!

Érdeklődni szeretnék Önöknél a DAO teszt elvégzéséről, illetve általánosságban és röviden a hisztamin intolerancia tüneteiről. Elsőként azt szeretném megkérdezni, hogy az intoleranciára jellemző-e a krónikus restriktív légszomj (ami mögött egyéb -pulmonológiai/gasztroenterológiai/fül-orr-gégészeti-pszichés kórokok- nem igazolhatóak), poszt nazális szindróma és az allergiás orrnyálkahártya livid duzzanata; valamint a javasolt alacsony hisztaminos kvázi paleo diétát pozitív teszt esetében egész életében tartani kell-e szigorúan, vagy idővel visszavezehetőek lesznek bizonyos élelmiszerek? Köszönöm kitüntető válaszukat! Üdvözlettel; Igor

Dr. Augusztinovicz Monika
Dr. Augusztinovicz Monika allergológus
Tisztelt Igor !

Tünetei hátterében inkább idült orrmelléküreg gyulladás állhat, de a diagnózis csak vizsgálat alapján állítható fel.
Weboldalunkon részletes információt talál a hisztamin intolerancia tüneteiről.

https://www.allergiakozpont.hu/hisztamin-intolerancia

Amennyiben az intolerancia fennáll, átmeneti diéta is csökkentheti a tüneteket. A panaszok mértéke függ az aktuális DAO enzim szinttől és az étrendtől.

Üdvözlettel:
dr Augusztinovicz Monika
fül-orr-gégész, allergológus
Budai Allergiaközpont

Hírek

A parlagfű allergia tünetei

A parlagfű allergia tünetei

Július végétől - augusztus elejétől kezdődően már számítani lehet arra, hogy a parlagfű pollenek megjelennek a levegőben. Ezzel egy időben pedig fokozatosan erősödnek a parlagfű allergia tünetei. Dr. Balogh Katalin allergológus, fül-orr-gégész, a Budai Allergiaközpont főorvosa elmondta, hogy honnan ismerhetjük fel és mivel kezelhetjük a panaszokat.

További részletek
Az allergiás asztma tünetei és kezelése

Az allergiás asztma tünetei és kezelése

Az allergia és az asztma gyakran együtt jár, ilyenkor mindkét betegséget kezelni kell. Dr. Tárnok Ildikó tüdőgyógyász, allergológus, a Budai Allergiaközpont orvosa elmondta, hogy honnan ismerhető fel, és mit tehetünk allergiás asztma esetén.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

PRIMA MEDICA