Gyógyszerek, ételek és betegségek is okozhatnak csalánkiütést

Gyógyszerek, ételek és betegségek is okozhatnak csalánkiütést

Dr. Garaczi Edina PhD Módosítva: 2020.02.25 15:58

A csalánkiütés a lakosság közel 20 %-át érintő allergiás bőrbetegség. Az orvosi nevén urticaria, a bőr felsőbb rétegeinek duzzanatával járó tünetegyüttes, melynek oka a hisztamin nevű anyag felszabadulása a bőrben. Gyakran arc-, szemhéj-, ajak-, súlyos esetekben nyelvduzzanat, nehézlégzés is társulhat hozzá. A kiváltó okokról és kezelési lehetőségekről dr. Garaczi Edina, a Budai Allergiaközpont bőrgyógyász-allergológusa ad felvilágosítást.

A csalánkiütés a lakosság közel 20 %-át érintő allergiás bőrbetegség. Az orvosi nevén urticaria, a bőr felsőbb rétegeinek duzzanatával járó tünetegyüttes, melynek oka a hisztamin nevű anyag felszabadulása a bőrben. Gyakran arc-, szemhéj-, ajak-, súlyos esetekben nyelvduzzanat, nehézlégzés is társulhat hozzá. A kiváltó okokról és kezelési lehetőségekről dr. Garaczi Edina, a Budai Allergiaközpont bőrgyógyász-allergológusa ad felvilágosítást.

csalánkiütés-urticariaElhúzódó panaszok

A csalánkiütések diagnózisát nehezíti, hogy sokszor mire a beteg orvoshoz kerül a panaszai már megszűntek. Egyéntől és a kiváltó okok függvényében a tünetek órákon, napokon, vagy heteken át is jelentkezhetnek. Van, aki életében csak egyszer-kétszer tapasztalja a csalánkiütéssel járó kellemetlenségeket, másoknál viszont visszatérő panaszokat jelentenek a test egyes pontjain megjelenő, viszkető duzzanatok. Általánosságban a betegeknek azt javasoljuk, hogy a tartósan, 6 hétnél tovább fennálló csalánkiütések esetében nem elégedhetünk meg a tünetek kezelésével, a további okokat is vizsgálni kell.

Gyógyszerek, gyógynövények

A hirtelen jelentkező csalánkiütések egyik leggyakoribb oka az új gyógyszerek bevezetése, vagy a régóta szedett gyógyszerek leváltása. Utóbbi esetben az azonos hatóanyag mellett megjelenő különböző adalékanyagok, vagy vivőanyagok okozhatnak problémát. Alkalmanként szedett fájdalomcsillapító, lázcsillapító, altató, nyugtató is okozhat kiütéseket. Megfázás kapcsán használt torokfertőtlenítő, szopogató tabletta, orrspray is csalánkiütést provokálhat. Természetgyógyászati készítmények, biokapszulák, gyógyteák, gyógyfüvek nagyon gyakran okoznak csalánkiütéseket.

Ételek, adalékanyagok

A másik leggyakoribb ok az úgynevezett étel intolerancia (nem valódi allergia) kialakulása. Ezekben az esetekben főleg a mesterséges színezőanyagok, tartósítószerek, aromák okozzák a csalánkiütéseket. Ilyenkor olyan ételek is problémát okoznak, amiket korábban panasz nélkül fogyasztott (pl. fűszerkeverékekben vagy készételekben jelen lévő ízfokozók, tartósítószerek, üdítőitalok, édességek csokoládé, cukorka, fagylalt). Ilyen esetekben tartósítószer-színezékmentes diéta tartása javasolt. Friss gyümölcsök például eper, málna, déligyümölcsök, kivi, ananász is állhat a háttérben, főleg kisgyermekekben vagy pollenallergiás felnőttekben okoznak tüneteket.

Gyulladások, betegségek, testmozgás

Autoimmun betegségekhez (pl. pajzsmirigy betegségek) is társulhat csalánkiütések megjelenése. Ilyen esetben a panaszok megszűnéséhez az autoimmun betegséget kell kezelni. Gyulladásos gócok (gyulladt mandula, rossz fog, nőgyógyászati, urológiai fertőzések) is állhatnak a háttérben. Ezek kivizsgálása és kezelése a tüneteket megszünteti. Fizikai okok, például hideg, meleg vagy testmozgás is okozhat csalánkiütést. A fizikai okok miatt jelentkező csalánkiütések pontos mechanizmusát nem ismerjük: átmeneti jelleggel állnak fenn, idővel a panaszok csökkennek vagy elmúlnak.

A csalánkiütések kezelése

A kiütések ellen a tüneteket csökkentő, antihisztamin tabletta készítmények átmenetileg hatásosak lehetnek, de a betegség megszüntetéséhez az okok kivizsgálása és kezelése szükséges. A kiváltó ok ismeretében a kezelés legfontosabb lépését annak megszüntetése jelenti. Megoldás lehet így például az új gyógyszer abbahagyása, kiváltása más készítménnyel vagy tartósítószer-mentes diéta tartása is.

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktornő/Doktor úr,

79 éves édesanyám vérnyomás, keringési -és térd porckopás betegségekre a következő
gyógyszereket szedi:

TANYDON HCT 80mg/12,5mg
NEBIVOLOL 5mg (1x1)
AMLODIPIN 10mg (1x1)
GLUKOZAMIN 400mg/kapszula

Szeretném megkérdezni, hogy a TANYDON lecserélhető-e más olyan gyógyszerre, amelynek jelzett mellékhatásai között nem szerepel bőrkiütés-ekcéma (ami újabban édesanyám erős tünete, alsó lábszárán).
Körzeti orvosa szerint, csak az ekcéma tüneti, felületi kezelgetése, kenőcsözése lehetséges, a TANYDON - melynek jelzett mellékhatása az ekcéma - szedése mellett.

Köszönöm , ha megtisztel válaszával!

B.Attila


Dr. Garaczi Edina PhD
Dr. Garaczi Edina PhD allergológus-bőrgyógyász
Tisztelt Bakos Attila,

Bármelyik gyógyszer okozhat bőrkiütéseket. Csak akkor javasolt a jelenlegi gyógyszereinek a leváltása, amennyiben az ekcémát valóban a Tanydon HCT okozza.

Üdvözlettel:
Dr. Garaczi Edina
bőrgyógyász, allergológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Türelme példaértékű

A Doktornő pácienshez való hozzáàllása, a teljeskörű tájékoztatása és a türelme példaértékű ! 

További vélemények

Hírek

Várandósság allergiásan? Az allergénspecifikus immunterápia jó megoldás lehet!

Várandósság allergiásan? Az allergénspecifikus immunterápia jó megoldás lehet!

Az allergiás betegségek kezelése olyan mértékben fejlődött az elmúlt években, hogy ma már minőségi, akár tünetmentes életet biztosíthatunk allergiával küszködő, várandós pácienseink számára is – hangsúlyozza dr. Moric Krisztina, az Allergiaközpont allergológus és klinikai immunológus, fül-orr-gégész orvosa, akit arról kérdeztünk, hogy belekezdhetnek-e az allergénspecifikus immunterápiába a kismamák.  

További részletek
Maszkhordás: nem csak a vírusok, a pollenek ellen is hatékony lehet!

Maszkhordás: nem csak a vírusok, a pollenek ellen is hatékony lehet!

Az utóbbi hetek csapadékos időjárása a pázsitfűfélék fejlődésének is kedvezett, amelyek pollenkoncentrációja közepes-magas tartományban van jelen a levegőben. Lehet, hogy a pollenallergiásoknak érdemes lesz ismét maszkot viselniük? A kérdésre dr. Hidvégi Edit, az Allergiaközpont gyermek- és felnőtt tüdőgyógyász szakembere válaszol.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

SPECIALIZÁLT KÖZPONTOK